دوشنبه ٣١ ارديبهشت ١٣٩٧
طرح ملی خادم - خانواده آماده در مخاطرات، بزودی با امدادگران برای آموزش می آییم. ** من خانواده ام را دوست دارم ** روابط عمومی جمعیت هلال احمر مازندران
 


  چاپ        ارسال به دوست

عنوان یادداشت : امدادونجات جاده ای

در عصر پرشتابان توسعه تکنولوژی و صنعت ، بلاخص حمل ونقل وترافیک که متاثر از ازدیاد شبکه خودرویی در کشور است ، به گونه ای که گاهاً در زمانهای خاص حتی جاده های منتهی به مناطق گردشگری نیز جوابگوی حجم ترافیک نمی باشند و از سویی رفاه طلبی به سمتی سوق یافته است که حتی براي پيمودن مسیري کوتاه ، تک سرنشینی مد شده است . افزایش جمعیت ، فزونی وسایل نقلیه و عوامل دیگر در ایجاد حوادث جاده ای تاثیرگذار می باشند . هر چند گسترش سیستم های حمل و نقل  یکی از نیازهای اصلی جوامع درحال توسعه و نیز توسعه یافته می باشد . پر واضح است سه فاکتور جاده ، راننده و وسیله نقلیه در بروز تصادفات نقش محوری و کلیدی را دارا هستند و عامل انسانی بیشترین نقش را در این بين به خود اختصاص داده است . هرچند بررسی های فراوانی براي درک علل و عوامل اصلی تصادفات صورت گرفته است اما به دلیل تفکیک نمودن برخی از عوامل جهت بررسی وثابت نگه داشتن عوامل دیگر سبب شده تا نتوان فهم درستی از عوامل مهم و اصلی شدت تصادفات متصور بود . همچنين به دليل حادثه خیزی کشورمان از نظر جغرافیایی و اقلیمی ، جزو 10کشور اول بلاخیز جهان به شمار می رویم و از لحاظ حوادث ترافیکی و جاده ای هم متاسفانه در زمره کشورهای نخست درسطح جهان هستیم.
ازسال1384تا سال1393در طی 10 سال219172نفر از هموطنانمان بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند البته در سالهای اخیر بحمدالله روند رو به کاهش را شاهد هستیم،به طور مثال درسال1384تعدادتلفات جانی در حوادث جاده ایی 27755نفر بوده ولی درسال 1394تعداد تلفات جانی16500نفربوده اند .  باتوجه به کاهش محسوس تلفات جاني ، هنوز این آمارها نیز بسیار تکان دهنده و حیرت آور است.
بعضی از شهرهای کشورمان حتی آمار جمعیتی پایین تري از این ارقام  ( تلفات ) دارند ،  یعنی در یک سال کل شهروندان یک شهر مشابه آمار فوق از بین بروند.
 بی شک منابع انسانی در هر کشور سرمایه های اجتماعی بی بدیل آن مملکت به شمار می روند و چه راحت این سرمایه ها از بین می روند . علاوه بر آن آثار زیانباری که در خانواده ها و جامعه بوجود می آید و پرداخت خسارات میلیاردی که به جای اینکه در امر توسعه صنعت ، زیرساخت ها، اشتغال و غيره هزینه گردد ، متاسفانه تحت عنوان غرامات و دیه و...هزینه می شود.
به منظور جلوگیری و یا  کاهش تصادفات و مرگ و میر ، عزم ملی و بسیج تمامی دستگاه ها را مي طلبد .
آموزش و یادگیری ، مقوله برآمده از فطرت انسان است و ابزار ارزشمند تربیت انسان ها تلقی می گردد.
 با توجه به ویژگی جامعه پذیری انسان و اکتسابی بودن اغلب رفتارها ، می توان با استفاده از آموزش صحیح و کافی قوانین عبور و مرور و احترام به حقوق دیگران و ... به اين مهم همت گماشت.
فرهنگ ترافیکی یک جامعه گویای زیبایی ها و زشتی های اندیشه آدم ها ، رنج ها و بیماری های روانی شایع ، میزان کارآمدی قانون و اقتدار پلیس ، توان کنترلی حکومت و خواست و اراده آن در ساماندهی معضل ترافیک می باشد.
مکانیزم بیمه از جمله راه هایی است که اگر به دقت  بررسی شود برای مقابله با اثرات زیانبار جانی و مالی و کاهش تصادفات باز خورد قابل توجهی به جامعه خواهد داد.
صنعت بیمه یک بنگاه بازرگانی است که با هدف کسب درآمد و سود فعالیت میکند و هر چقدر تصادفات کاهش یابد سود بیشتری عاید بیمه خواهد شد . پس تمام عوامل دخیل در امر امداد و نجات جاده اي (هلال احمر، اورژانس، پلیس راه، راهداری و... ) ناخود آگاه در جریان سود آوری صنعت بیمه نقش ایفا میکنند. به منظورکاهش وتقلیل مرگ ومیردرحوادث جا ده ای ودرراستای اصول واهداف بلندجمعیت هلال احمرکه همانا حمایت اززندگی وسلامت انسانها ، بخشي از آن میباشد ،  ابن جمعيت نسبت به استقرارپایگاههای امدادونجات جاده ای درمحورهای مواصلاتی وبین شهری ، علی الخصوص درجاده های کوهستانی وبرفگیر وصعب العبور با بكارگيري نیروهای کادر و داوطلب مردمی (نجاتگر ) باتجهیزات امدادی وخودروهای آمدادي و مجهز اقدام نموده ودرخدمت مردم وپاسخگوی حوادث جاده ای است . اين  درحالیست که وظیفه درمانی اعم ازاقدامات اولیه پزشکی وانتقال به مراکز درمانی به حادثه دیدگان ترافیکی و جاده ای برعهده اورژانس است و نجات که شامل رهاسازی مصدومین محبوس درخودرو براثرتصادف یاسقوط از ارتفاع به عمق که یک عملیات سخت ونفسگیروتخصصی میباشدبرعهده جمعیت هلال احمرنهاده شد.ولی عملاً به دليل جانفشانی ها وایثار نجاتگران پایگاههای امدادونجات جاده ای درسراسرکشور، گاهی اوقات جانشان را به  خطرمی اندازند تا افراد حادثه  دیده را نجات دهند.
خيلي ها جمعیت هلال احمر را در شرايط  سخت ودشواربخصوص حوادث جاده های بین شهری ، متولی اصلی  میدانند ولي در واقع اين چنين نيست .
 همکاران اورژانس 115درشرایط جوی نامساعد، همان ندبرف وبوران درجاده های کوهستانی و صعب العبور به علت نداشتن خودروهای مناسب وکمک دار توانايي و قابليت لازم را نداشته  و عموماً در محورهای غير كوهستاني و هموار و نيز شرايط مساعد جوي امکان پاسخگویی دارند ، ولی فرشتگان نجات درجمعیت هلال احمر در سرماي زیر صفر درجه محورهای برفگیروصعب العبورحماسه هامی آفرینند . لذا انتظار مي رود به لحاظ پاسخگویی صحیح و سريع درحوادث که هماناثانیه ها برای مصدوم سرنوشت ساز است، متولیان امر و دست اندركاران درخصوص افزایش اعتبارات جمعیت هلال احمر در بخش امدادی وپایگاههای امدادونجات همت گمارده و نيز با افزايش اعتبارات در بخش آموزش امدادی به مردم به منظور کاهش تلفات ناشی ازحوادث و سوانح جمعیت هلال احمر را یاری نمایند.
استقرارپایگاههای امدادونجات جاده ای درسراسرکشور تاثير بسزايي در كاهش تلفات در تصادفات خواهد داشت .


٠١:١٥ - يکشنبه ٢١ خرداد ١٣٩٦    /    عدد : ٩٩٣٠٦    /    تعداد نمایش : ٨٠١



خروج